تحلیل گفتمان پسا استعمار: نقدی بر رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوآ آچبه

پایان نامه
چکیده

پسااستعمار، به عنوان یک رویکرد ادبی، پس از سقوط استعمار دراواسط قرن بیستم ظهور کرد و در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی به اوج شکوفایی خود رسید. نویسندگان متعددی از نقاط مختلف جهان به تولید ادبیات با مضامینی ضداستعماری پرداختند و این در حالی است که تعداد زیادی از این نویسندگان زبان استعمارگران را برای خلق آثارخویش برگزیدند. چینوآ آچبه با اصالتی نیجریه ای یکی از همین نویسندگان است. او بر ضد استعمارانگلیس دست به قلم برد مادامی که زبان آثارش را همان زبان استعمار و شیوه ی سرایش را شیوه ای غربی برگزید. این نویسنده اما به عنوان چهره ای از ادبیات آفریقا و نیجریه در دنیای ادبیات معرفی می شود و مطا لعه حاضر چنین نظری را به چالش می کشد و آچبه را علی رقم اصلیت نیجریه ای او یک نویسنده ی انگلیسی با شیوه ای غربی بر می شمارد. آچبه آفریقا را برای محیط داستان خود استفاده می کند. برای پرداختن به چنین ادعایی، این مطالعه به برسی زبان و تحلیل گفتمان یکی از آثاراین نویسنده با عنوان «همه چیز فرو می پاشد» پرداخته است. در این تحقیق، چارچوب استفاده شده از کتاب «زبان و قدرت» اثر نورمن فیرکلاف می باشد. تحلیل اثر در این چارچوب در پاسخ به ده سوال صورت گرفته که عمدتآ به بررسی ویژگی های ایدئولوژیک موجود در متن می پردازند. همچنین پژوهش حاضرمشتمل بر سه بخش که به ترتیب بررسی واژگان متن، بررسی دستورزبان متن و بررسی ساختار متن می باشند. این مطالعه پس از تحلیل متن در قالب تعیین شده نتیجه می گیرد که آچبه بیش از آن که نویسنده ای ضد استعماری باشد نویسنده ای استعماری است.

منابع مشابه

بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایت شناسی پسااستعماری

تصویر ارایه شده از سرزمین های تحت سلطه در نوشتههای نویسندگان غربی، همواره نظر ورزانه و یک جانبه بوده است. در این راستا، ارائ? تصویری صحیح از این سرزمین ها برای باز پس گیری عزت از دست رفت? بومیان، از اهداف ادبیات پسااستعماری است. رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوآچبه تلاشی در این زمینه است. مقال? حاضر، با معرفی روایت شناسی پسااستعماری که به پیوند عناصر روایت و مفاهیم پسا استعماری توجه دارد، به ب...

متن کامل

بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو می‌پاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایت‌شناسی پسااستعماری

تصویر ارایه شده از سرزمین های تحت سلطه در نوشتههای نویسندگان غربی، همواره نظر‌ورزانه و یک جانبه بوده است. در این راستا، ارائ? تصویری صحیح از این سرزمین‌ها برای باز پس‌گیری عزت از دست رفت? بومیان، از اهداف ادبیات پسااستعماری است. رمان همه چیز فرو می‌پاشد اثر چینوآچبه تلاشی در این زمینه است. مقال? حاضر، با معرفی روایت‌شناسی پسااستعماری که به‌ پیوند عناصر روایت و مفاهیم پسا‌استعماری توجه دارد، به ...

متن کامل

قرائت روایت شناسانه از رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینا آچیبه

رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچیبه، از زمان انتشارش در سال 1958 تا کنون پذیرای نقد های گوناگونی بوده است. این رمان که یکی از تاثیرگذارترین آثار ادبیات پسا استعماری به شمار می رود، شهرت خود را مرهون فراهم آوردن تصویری واقع گرایانه و اصیل از آفریقای تحت سلطه می باشد. با این حال، این رمان در حوز? روایت شناسی توجه چندانی دریافت نکرده است. در واقع توجه بیش از حد به ویژگی های فرهنگ بازنمایانده ...

15 صفحه اول

مطالعه فرهنگ و ایدئولوژی در رمان های "همه چیز از هم می پاشد"، "دیگر آسایشی نیست" و "پیکان خدا" نوشته ی چینوا آچبه: خوانش پسا استعماری

ادبیات پسااستعماری در صدد است تا تعامل بین استعمارگران و کشورهای تحت سیطره که مستعمره نام می گیرند را تعریف کند. توجه به این حوزه در طول دهه ی 1970به اوج خود رسید. یکی از مهمترین پیشگامان در عرصه ی پسااستعماری ادوارد سعید (1935-2003 ) محقق فلسطینی آمریکایی است که به انتقاد از نوع نگاه غرب به شرق و فرهنگ شرق در کتاب مشهور خود شرق شناسی(1978) می پردازد. در واقع، شرق شناسی تأثیر زیادی بر مطالعات پ...

بررسی رمان "وقتی که همه چیز فرو می پاشد" از دیدگاه یونگ: اکنکو، شکست در فرایند فردیت

روانشناسی کارل گوستاو یونگ (1961-1875) زمینه ی بسیار مناسبی را برای درک بهتر تراژدی موجود در رمان آفریقایی وقتی که همه چیز فرو می پاشد. (1985)، اثر چینوا اچبی(1930)، فراهم می کند. اکنکو، قهرمان داستان، که در ابتدا مردی بسیار برجسته و شجاع در میان قبیله ی خود می باشد با آمدن استعمارگران غربی دست به خودکشی می زند. بسیاری از منتقدان بر این باورند که حضور استعمارگران عامل اصلی در به رقم خوردن پایان...

15 صفحه اول

گفتمان پسا استعماری در ادبیات جهان (تحلیل گفتمان رمان ریشه‌ها)

تحلیل گفتمان از طریق تکنیک‌های متفاوت گفتمانی به واکاوی مفاهیم قدرت و ایدئولوژی نهفته در متون مختلف می‌پردازد. از جمله مهم‌ترین رویکردهای گفتمانی رویکرد لاکلاو و موفه است که با به‌کارگیری مفاهیمی نظیر تفکیک دال‌های ثابت و شناور، مفصل‌بندی، وقته‌ها و عناصر، ضدیت و غیریت به واکاوی اهداف پنهان در متون می‌پردازد. در این پژوهش نیز با استفاده از رویکرد لاکلاو و موفه سعی بر تحلیل گفتمان رمان ریشه‌ها ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023